CZ UAE RUS EN

Karel Gott představil v lázních své malířské umění


V úterý 27.11.2012 proběhlo na kolonádě Sanatorií Klimkovice umělecko-společenské setkání s významnou osobností české kulturní scény Karlem Gottem.

 

Více fotografií naleznete zde.

 

Karel Gott - malíř

První obraz, který Karel Gott ještě jako malý chlapec namaloval, zachycoval pohřeb, jeho tehdy oblíbené téma. „Za rakví kráčelo mnoho plačících žen a dětí a já stál u hřbitovní zdi a hrál na křídlovku. Byl to olej na plátně a připadalo mi, že se obraz povedl,“ vzpomíná umělec. 

Dostal za něj od maminky knihu s reprodukcemi děl slavných umělců, které záhy všechny obkreslil. O výtvarno se tak začal zajímat mnohem dříve než o zpívání. Každou neděli pak odjížděl od přírody malovat krajiny. Gottův otec byl rozčarovaný tím, že jeho chlapec se v nejmenším nezajímá o sport a vůbec nerozumí fotbalu. „Dokázal jsem fascinovaně listovat knihami o slavných malířích, zatímco kluci ze třídy hráli fotbal. Chodil jsem na kdejakou výstavu, a když jsem přišel domů, stále jsem kreslil,“ dodává Gott. Vánočním dárkem, na který nejčastěji vzpomíná, se tak stalo malířské vybavení. Stojan, několik, už napnutých, pláten, kolekce olejových barev v kufříku, štětce, paleta, terpentýny, oleje, ředidla nakonec Karlu Gottovi v jeho raném mládí změnily život

Na vysněnou umělecko-průmyslovou školu se ale nedostal a musel se tedy podrobit otcově vůli a jít se učit elektrikářem. Zároveň se tehdy rozhodl, že zkusí zpívat, aby si vydělal na barvy. „Moje profese zpěváka mne zatím živí dobře, a mohu si tedy dovolit malovat to, co cítím, co odpovídá mým vizím, pocitům a představám… Jako malíř jsem samouk a svým malováním se odreagovávám od stresu šoubyznysu. A protože jsem v malování svobodný a nepodléhám žádnému tlaku, tak klidně namaluji Monu Lisu podle Leonarda da Vinciho, jak si sedla do kavárny ke skleničce vína. Je to mé svobodné rozhodnutí, protože nemám v úmyslu tento obraz nabízet k prodeji a nemám myslím ani žádnou velkou starost o to, jak mé dílo přijme kritika,“ vysvětluje známý zpěvák. Kunsthitorici jeho dílo přijímají skutečně různě, mnohdy velmi rozdílně. Například podle uměleckého kritika a malíře Radana Wagnera patří Gottovy obrazy v rámci tvorby malujících zpěváků či herců k těm povedenějším. „Jsou řemeslně vcelku zvládnuté, působí upřímně a nesnaží se o velká gesta. Na druhou stranu jsou početným publikem a bohužel některými galeristy mylně posouvány do proudu aktuálního umění. To škodí jak Karlu Gottovi, tak i dobrému vkusu,“ píše Wagner. Grafik a malíř Jiří Anderle vnímá příznivou odezvu diváků na Gottovy obrazy především slávou jejich tvůrce. Ale hned dodává, že to není jediný důvod. „Samozřejmě je to tím, že maluje zbožňovaný 'Zlatý hlas'. Ale především je v nich cosi upřímně dráždivého, co mají jen obrazy samouků, insitních malířů. Jen oni totiž mají tu výsadu negovat hranice stylů a žánrů, aby mohli zobrazit to, čím intenzivně žijí,“je přesvědčen Anderle.

 

V kolonádě klimkovických lázní Karel Gott představil kolekci unikátních reprodukovaných obrazů v limitované sérii. Originální díla prodejná nejsou, autor jimi obdarovává své přátelé, kamarády a kolegy. Obrazy jako by tak žily svůj vlastní život. Mnohdy cestují po světě a některé se dokonce vytratí z dohledu navždy. Proto vznikla tato ucelená kolekce reprodukovaných obrazů, která mapuje více než 40-ti letou tvorbu.  Vystavená díla sahají od roku 1970 až po současnost. Jako malíř se Karel Gott snaží spoutat svými barvami celý vír svých představ, nápadů a snů. Zachycuje své vnímání světa, které je naplněno zejména rozmanitostí barev, postav a příběhů. Netlačí jej čas. Maluje, jen když je nabitý chutí zaznamenat nějaký svůj nápad.

 

Barvy jsou pro Karla Gotta vlastně symboly a „ jeden obraz řekne často víc než tisíce slov“, říká Karel Gott a pokračuje „Malování je tichá poezie a poezie je mluvící malování. Maujeme očima lásky a očima lásky bychom měli být také posuzováni.“ Své obrazy nechává proto promlouvat a působit na ty, kteří se o jeho tvorbu zajímají. Zaznamenány byly i názory na pozitivní a léčivou energii vycházejících z některých obrazů. Všechna vystavená díla jsou opatřeny originálním certifikátem, svým číslem a originálním podpisem autora. Každý reprodukovaný obraz prochází pečlivým výběrem a kontrolou a po jejím schválení je dílo teprve dopracováno do konečné podoby a následně předloženo umělci k certifikaci. Díla jsou vyráběna kombinací ruční práce, pracuje se s tradičními materiály  jako je plavená křída, klih a následně strojové práce, respektive s využitím nejmodernějších technologií tisku a použitím špičkových afrických pigmentových barev. Barvy jsou voleny s ohledem na autentičnost motivu, trvanlivost a ochranu před UV zářením. 



Sledujte nás

na Facebooku, Google+ a YouTube